Taková pokoutní trafika

8. prosince 2010 v 21:50 | Lennroe |  Samo přišlo
Vlastně tak trochu navážu na Mattův článek o rétorice. Když tak o přestávkách poslouchám jejich projevy nebo mám tu čest něco po nich číst, ježí se mi všechny vlasy. On asi sloh jednou za čtvrt roku nebude to pravé ořechové. Že se na školách učí naprosto neužitečné věci a že tak polovina toho, co se během druhého stupně základky a střední školy téměř nepoužitelná, na to už jsem si zvykla. Že na učitele, který má pro svou práci nějaký vznešenější důvod než mnoho volna a jistý (i když nijak závratný plat),  narazíte jen zřídkakdy, to už mě taky nepřekvapuje. Ale teprve dneska mi došla ještě jiná věc. 
Chybí  nějaký aktuální předmět. To čemu se na základce říká občanka a na střední základy společenských věd je poměrně použitelné, jenže ne za stavu v jakém se to nachází. Nejsem nijak proti tomu, naučit se něco o historii, ale když máte třikrát týdně dějepis a třikrát týdně literaturu, začne se vám po čase zdát, že to nějak nemá smysl. Jsou předměty, které nebaví každého, pro někoho jsou možná i utrpením, ale pořád mají nějaký význam a je tu šance, že je jednou někdo při svém povolání využije. Kdo ovšem využije těch šest prospaných hodin týdně. Kdyby se znich byˇjen dvě hodiny obětovali, mohli bychom mít třikrát týdně cosi jako moderní historii. Ač kdekterý student umí počítat s logaritmy a znají stavbu atomu (neznám nikoho kromě učitelů matematiky, kdo by to používal), málokdo dokáže vysvětlit jak funguje, ten či onen politický systém, proč vznikají v současné době války a které války kdo s kým v současné době vede. A další a další věci. Jak pracuje hospodářství, proč vznikají krize, jaké nové objevy byly učiněny (než je někdo zapracuje do osnov, budou už pasé). 
Kolem takového by samozřejmě vyvstalo spousta otazníků. Není na to žádná učebnice, podle čeho by učitelé učili? Stačí přece sledovat zprávy, to umí každý student sám. Jak by taková hodina vypadala, z toho se snad ani nedají dělat poznámky. 
Učitele takového předmětu by jeho práce musela doopravdy bavit, aby se něčeho takového ujal.  Pravda ale je, že na internetu, v supermarketech a v trafikách je tiskovin tolik, že to jeden člověk nemůže stíhat číst. Nehledě na to, že rodiče vás doma nenechají jen tak se válet a máte taky domácí úkoly. (Nepochybuji o tom, že učitelé mají také i mimo školu nabitý program, ale taky si umějí lépe zorganizovat čas.)Ne všude se ovšem píše čistá nezaujatá pravda a kdo si z toho má vybrat? Stejně si ale myslím, že by to školáci ocenili. Hodinu, kdy dostanou nějaké relevantní informace o tom, co se v současné době děje a někdo jim vysvětlí, jak fungují věci, které se do žádného předmětu nehodí. No řekněte, kam byste chtěli zařadit náboženství? Ne vnucování boží lásky atd. Prostě jen trochu podrobnější výklad o tom, jak funguje církev, v co které náboženství věří, jaké mají svátky a rituály. Kde se chcete naučit troše etikety. Kdo vám nějakým přijatelným způsobem vysvětlí základní principy ekonomie? Referáty, přednášky, obecný přehled, přístup k informacím, to je to, co mi ve škole chybí. Trochu života ve zkostnatělém systému. Ostatně, kde se berou radikálové jako DSSS nebo naopak antifa? Rodí se z nedostatku informací nebo naopak z přemíry žvástů ze záhadných zdrojů.
Učitelská práce by přece i v zájmu samotných kantorů neměla být jen mnohaleté opakování textu z učebnice, kterou už za ty roky dávno umějí nazpaměť.  Svět není statický, svět se hýbe a výuka by se tomu měla přizpůsobit. K čemu jinému by pak ta otravná škola byla, když ne k přípravě na život?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 The The | Web | 8. prosince 2010 v 22:13 | Reagovat

Geniální glosátorka? Ehe? To jsi myslela mě? Každopádně díky. Za přihlášku a tak. :)
(Já už to přihlašování asi stopnu. Dvacet lidí je až až..)

A k článku: tenhle předmět by se hodil. Ale učitel by nesměl studentům vnucovat své subjektivní názory. Podle mne by bylo těžké takový předmět učit. Ale kdyby tu byl, chodila bych na něj ráda.
Je pravda, že spousta věcí, které se teď učíme (2.stupeň základky) mi asi bude hodně nanic.
Proto se taky těším, až budu v kvartě a konečně budu moci dělat zkoušky na IB školu, kde bych si předměty vybrala, ale zase bych je studovala hodně do hloubky.
A poslední věta tvého článku je neuvěřitelně pravdivá.
Tlesky tlesk.

2 Kacii Kacii | Web | 9. prosince 2010 v 22:25 | Reagovat

Můj rozvrh hodin by se ti asi líbil, Sociální politika, Právo, Ekonomika, Psychologie... hmm? =)

3 Louanne Dennard Louanne Dennard | E-mail | Web | 5. července 2011 v 17:59 | Reagovat

Nejlep�� cesk� forum.. kliknete na muj nick

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama