Ztratila se bída. Kdo ji najde, dostane pár facek.

18. července 2012 v 17:47 | Lennroe |  Seprané spisy
Tak jsem si takhle včera večír sedla k počítači. Po celodením výletu s obědem v nejlepší plzeňské pizzerii a zákuskem v italské kavárně. Koupila jsem si novou učebnici na svou střední školu, kam zadarmo chodím. Nic dalšího mě nezaujalo. Prohlédla jsem si zprávy na idnesu a novinkách. Hmm, tak žádná přírodní katastrofa, sériová vražda, krach na burze ani státní převrat? Zvláštní.
Zbytek večera jsem si četla jednu z asi deseti knížek vypůjčených z veliké knihovny, kde mají prakticky, co ci člověk vzpomene. Ruské drama, britskou prózu, českou poezii, čínské verše. A člověk si může půjčit, co chce a v jakém chce množství. Pak jsme obešli antikvariáty a obdivovali, jak je to všechno levné. Přemýšleli, jestli zajít do indické, čínské, české nebo italské restaurace. Když jsme si pak ve vlaku zabrali dvě sedačky jen pro sebe a své věci, vlak nás odvezl až domů.
A dnes. Dnes jsem si šla nakoupit. V obchodě jsem dostala chuť ještě na čokoládové mlíčko a sýrový rohlík, takže jsem si je koupila, ačkoli nebyly na seznamu. Část regálů už byla prázdná, protože jsem nebyla sama kdo vyrazil na nákup. Vína, čokoláda, maso, všechno pryč.
O rohlík jsem se rozdělila s holuby. Postávala jsem přitom kousek od zahradní kavárny, která ani trochu nezela prázdnotou, přestože byly teprve dvě hodiny odpoledne a nebylo žádné velké horko. Všichni měli kapučíno, laté, džus, poháry, dortíky, nikdo tam neseděl nasucho a všichni se smáli.
Pak jsem si šla ještě nechat zkontrolovat svůj a mamčin tiket z nedělního tahu sportky a vsadit nový. V trafice byla fronta na cigarety a časopisy a obchoďák, ve kterém trafika je, byl plný lidí s narvanými vozíky. Za celé dva dny jsem nepotkala ani jednoho bezdomovce.

A teď mi povězte, co z toho byste označili jako scénu z upadajícího a neprosperujícího státu? Co z toho se vám zdá jako obraz bídy a rozkladu? To, že nejsenzačnější zpráva dne je, že nějaká herečka šla nakoupit nenalíčená? To, že si každý, ale úplně každý, může dovolit dát si kafe nebo pivo v restauraci? To, že regály v obchodě se každý den ráno doplní a večer jsou prázdné? Ne? Tak co třeba to, že každý může zadarmo studovat a svobodně si jezdit kam chce? A co třeba to, že si za padesát korun ročně mohu přečíst knížky z celého světa a nikdo mi nediktuje, co smím a nesmím číst? Nic z toho? Vážně?

Tak mi tedy povězte, proč mají vlastně všichni dojem, že je krize a že se máme špatně?

Netvrdím, že si člověk nemůže zanadávat. Co by taky jiného mohl u toho kafe řešit, že? Ale stěžujte si prosím na něco jiného, než že je bída. Bída není a v nejbližší době ani nebude. Každý kdo je nemocný se může nechat léčit, každý kdo má zájem může studovat. Hlady nikdo neumře, když nechce a každý si může číst a poslouchat co je chce a říkat, co ho napadne. Neříkám, že se máme všichni přepychově a koupeme se v šampánu, ale to, co kolem sebe denně vidím, to není bída, To dokonce není ani "máme se špatně." To jen abych připomněla tu lepší stránku naší zemičky. Ve všem tom stresu, se na to snadno zapomene.

EDIT 19:57
Stalo se přesně to s čím jsem počítala a moji spoluobčané reagují přesně tak, jak je znám. Takže aby bylo jasno a nevznikaly tady žádná nedorozumnění. Jsem studentka střední školy, příští rok maturuju a mamka je se mnou sama z úřednického platu. Práci má jen proto, že si nevymýšlí a když jí někdo řekne, že se bude muset učit nové věci, tak prostě kývne. A ano tři stovky na exkurzi nebo na učebnici jsou problém. Od čtrnácti mám střídavě neustále nějakou práci.
Rozdíl mezi mnou a vámi je, že já nefňukám nad tím, že si nemůžu dovolit tohle a tamto. Já oceňuji, že můžu studovat a nikdo za to po mě nic nechce a že pokud si na to vydělám, můžu cestovat a že můžu číst a mám internet. Nepovažuju za bídu ani chudobu, že musím ve škole poprosit o příspěvek na učebnici a že nejedu na exkurzi, protože na to nemám. Mě nevadí šetřit, ani chodit tři roky v jedněch botách. A práci vezmu takovou jaká je. Opravdovou bídu v čechách nenajdete, leda, že ji někdo podstupuje dobrovolně.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Daysy Daysy | E-mail | Web | 18. července 2012 v 18:16 | Reagovat

Moc pěkně napsáno.

2 Giornale Giornale | 18. července 2012 v 18:20 | Reagovat

"Každý může studovat" ale učebnice už zadarmo nejsou, že? Mluvím o středních školách, kde si každou knížku musíš koupit  a jedna je minimálně za tři stovky a teď si vezmi, že máš dvě děti a každé potřebuje minimálně pět učebnici a všechny nejdou sehnat z druhé ruky. Znám rodinu, která musí obracet každou korunu, na výlet mladšího dítěte se šetří třeba tři čtyři měsíce a nový boty si můžou dovolit až je to nezbytně nutné. Pro někoho je i blbých padesát korun neskutečně mnoho a nemůže je "vyhodit" za knihovnu. Každý si rozhodně nemůže dovolit kafe nebo pivo v kavárně, protože na to nemá. Ne, že by nepracoval, ale jaksi mu na to už nezbývají peníze, když má zaplatit nájem, elektřinu, vodu, odložit něco stranou kdyby se náhodou něco stalo, a nebo když dítě bude potřebovat blbou učebnici, nebo na výlet se spolužáky. Rozhodně bych netvrdila, že bída není. Je, jen není vidět, protože slušní lidé si nevyskakují, makají jako mourovatí a raději se snaží být se svými dětmi, když  už mají čas mezi dvěma směnami...

3 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 18. července 2012 v 18:33 | Reagovat

Tajné, před přečtením smaž:
"V obchodě jsem dostala chuť ještě na čokoládové mlíčko a sýrový rohlík, takže jsem si je koupila, ačkoli nebyli na seznamu."
Pochutiny jsou neživotné, tož sloveso "nebýt" by mělo mít tvrdou koncoffku.

4 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 18. července 2012 v 18:34 | Reagovat

Bída je pojem relativní.
Fakt je, že hůř může být vždycky.

5 Dori Dori | Web | 18. července 2012 v 18:35 | Reagovat

Článek sice pěkný, ale naprosto souhlasím s Giornale.
Neříkám, na knihovnu mám, což je jediné štěstí, poněvadž jinak nevím, jak jinak bych se ke knížkám dostala.
A na učebnice jsem šetřila už půl roku dopředu. Něco se sice v antikvariátu sehnat dalo, ale většinou jsem byla nucena si koupit nové. A v případě jazykových učebnic to je třeba i pět stovek.

6 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 18. července 2012 v 18:41 | Reagovat

[2]: to je sice pravda, že učebnice zadarmo nejsou (a stojí i víc než tři stovky (já totiž přístí rok maturuju na gamplu), ale kdo na ně nemá, ten to může ve škole prostě říct a vyřeší se to jinak. Půjčením, přispěním ze školního fondu, já bych totiž na své středoškolské učebnice, tak jinak neměla, ale když řeknu, že nemám, udělá se to jinak, nikdo mi nebrání studovat jenom proto, že nemám peníze na učebnice, to je to co jsem chtěla říct. A popravdě znám hodně chudé lidi, kteří opravdu nemohou skoro nic, ale když mají chuť na jedno pivo dají dohromady vždycky. protože je v čechách levno. A lidé sice často pracují hodně, ale pořád míň než jinde na světě. Nadáváme proto, že nemáme srovnání. Trvám na tom, že bída není.

[3]: Jaj to je mi to platné, že studuju zadarmo, co? ;-) Děkuji

7 Rabe Rabe | Web | 18. července 2012 v 19:34 | Reagovat

[2]:naprosto souhlasím opravdu každý nemá na to jít si někam sednout do restaurace nebo hospody a co třeba jízdné do školy? ne každý má školu u nosu, spousta lidí dojíždí a to něco stojí, že máme právo na lékaře? no když je někdo opravdu nemocný a musí do nemocnice tak to za něj bude platit kdo? každý den se setkávám s lidmi kteří nemají ani na chleba a berou i podřadné práce, někteří mají 200kč na měsíc a to je hodně? je krize a jsou chudí lidé jen se všichni tváří že to nevidí

8 Lennroe Lennroe | Web | 18. července 2012 v 19:56 | Reagovat

[7]: Takže si představujete, že když někdo nemocný přijde do nemocnice a nebude mít na poplatek, že ho odtamtud vyhodí? Nebo, že když dítě nemá na autobus do školy, tak tam nemůže chodit?
Jinde by se to stalo ale v Čechách ne. Já znám děti, které mají normálně průkazku sociálně slabého a do školy jezdí zadarmo. Stejně to funguje s lékaři, učebnicemi a vším dalším skutečně potřebným. Česko je sociální stát a kdo skutečně nemá peníze, má právo na pomoc státu a dostane ji, což se o velkém množství jiných zemí říct nedá. Jiná věc, je když to někdo využít nechce nebo považuje za chudobu to, že musí šetřit nebo dělat podřadnou práci. Uklízení snad není práce?

[5]: Ale nakonec sis je koupit mohla, že? To, že je člověk schopný na ně našetřit není bída ani chudoba.

9 Rabe Rabe | Web | 18. července 2012 v 21:11 | Reagovat

[8]: a kolik zkušeností s prací uklizečky máš?

10 Lennroe Lennroe | Web | 18. července 2012 v 22:01 | Reagovat

[9]: Uklízela jsem v hotelu, v současné práci sbírám po lidech vajgly a myju záchody, nepovažuju to za nic ostudného, někdo to udělat musí a ruce si vždycky můžu umýt.

11 Dori Dori | Web | 18. července 2012 v 22:36 | Reagovat

[8]: To já netvrdím, jen si myslím, že to všechno vidíš moc růžově. Vidíš jen to, co vidět chceš. Píšeš o tom, že je na kavárny a na učebnice a na jánevímcoještě, ale věř, že jsou lidi, co na to prostě nemají. Jen o nich ty zjevně nevíš. Nebo vědět nechceš.

12 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 19. července 2012 v 1:00 | Reagovat

[11]: Já jsem taky jeden z těch lidí, co nemá na učebnice a na výlety a na kdovíco ještě, ale zase si myslím, že dvacku na to, abych si mohla dát s kamarádkou kafe budu mít vždycky (neříkám, že tam nechám dvě kila a chodím každej den) a každý si ji uškudlí nebo vydělá. Nikdo si tady v čechách nemusí hrát na chudinku. Ale jinde stojí kafe nebo pivo kolem stovky a ve školách se platí školný, na který, když nemáš, tak tam nemůžeš chodit a to je zase to, co nevidí ostatní.

13 Giornale Giornale | Web | 19. července 2012 v 15:56 | Reagovat

[12]: Na soukromých školách můžeš využívat různé druhy stipendií (prospěchové, sociální). Ty tvrdíš, že je tady všechno levné, ale to není pravda. Zdá se ti to jen proto, že to přepočítáváš, ale přepočítej si i plat, který v cizině mají a pak přijdeš na to, že Čechy nejsou levné. Ano máme tu levnější alkohol, cigarety, ale základní potraviny tu máme drahé (sami cizinci to říkají, když se jich zeptám).
Navíc kafe už dvacet korun dávno nestojí  a ani to pivo si za to nedáš...

14 Lennroe Lennroe | Web | 19. července 2012 v 18:52 | Reagovat

[13]: Ano to je další věc, že na soukromou školu se taky může dostat i ten kdo na to nemá. Já na soukromou školu nechodím a problém s tím, když na něco nemám peníze tam není.
Ano je pravda, že když se budeme porovnávat s Německem nebo Španělskem a dalšími, tak jsme dražší, minimálně v poměru k platům, ale já měla na mysli spíš méně vyspělé státy, i když v současné době ani nemusím daleko, stačí Slovensko nebo Itálie.
Já tedy na pivo i na kafe za dvacku chodím. Holt záleží na tom kam, samozřejmě, na to aby šla celá rodina na oběd do hezké restaurace už většinou není.

15 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 23. července 2012 v 15:56 | Reagovat

[4]: Bída je pocit, že mám méně: než chci/než potřebuji/než soused? To je ten relativistický faktor, nhé?

Horší než Bída je Hlad a Žízeň, pro náročné (a pro ty, na které se musí s šestinásobným masakrem místo staré dobré napínavé bouračky na Nově): Smrt, Nemoc, Emocionálovycucnutí, Nuda...
Né nadarmo se v jistých velemoudrých kruzích zpívá:
"Chceš-li, trap se, že ti v kapse zlathééé mince nechřestíí..." :-)

16 pavel pavel | Web | 14. srpna 2012 v 22:03 | Reagovat

Mluvíš mi z duše a líbí se mi tvůj názor. Češi opravdu na všechno brblají a je to národní vlastnost - chronická nespokojenost. Nejsou přece slepí, aby v televizi neviděli že většina světa žije v opravdové bídě a často na náš úkor.
Jedním slovem, Češi jsou nenažraní. Ale Němci taky, abych je nevynechal.

17 Lennroe Lennroe | Web | 17. srpna 2012 v 21:03 | Reagovat

[16]: Ano to je pravda, normálně mám Němce ráda, ale v tomhle si s Čechy nezadají.
Jsem ráda, že alespoň někdo to vidí taky a nezačíná komentář "Ale když já..."

18 (Ne)šílená Charlotte (Ne)šílená Charlotte | Web | 20. srpna 2012 v 17:40 | Reagovat

A proč se spolu s mimozemšťanem nepošleš také ty? Ráda vás uvidím oba. :D

19 Es Ef Es Ef | Web | 5. září 2012 v 19:15 | Reagovat

S tou poslední větou si to vystiihla.

20 pavel pavel | Web | 8. září 2012 v 1:38 | Reagovat

Ten článek mi byl hned povědomej :-D
Proč si dáváš tak dlouhej oraz? :-)

21 babička Lála babička Lála | 9. září 2012 v 23:38 | Reagovat

Nechápu.
Nechápu situaci, kdy budoucí maturantka naprosto přesně, vnímavě (intelektuál by to zkomplikoval slovem "empaticky") a tolerantně popíše stav slovy anebo dokonce celým pojednáním, který problém sice úžasně vystihuje, ale hodí se pro třicátníka, či spíš čtyřicátníka.
Slečno, vy to někam dotáhnete, na to bych fsadil svůj klobouk. 8-)

22 Egoped Egoped | Web | 11. září 2012 v 14:58 | Reagovat

Na mladou ženskou vsutku zajímavý názor. Hodnotím a jdu se podívat dál. V práci mám sic volnější režim, ale tohle asi nebude jen tak zabití času. Máš perspektivu! :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama