Zapomeňme na 2. světovou a okupaci

24. března 2014 v 1:32 | Lennroe
Nebyla jsem si jistá, jestli mám tenhle "článek" publikovat, ale autocenzurovat se nebudu. Než sepíšu, jak jsem se ocitla v Německu a jak se tu mám, chtěla jsem vám ukázat jednu fotografii.
Pro neněmčináře, stojí tam:
"Z vděčnosti za šťastný konec 2. světové války. Bohu díky."

Tenhle pomníček stojí na návsi v malé bavorské obci Niederleierndorf. Nechci se tentokrát dlouze rozepisovat, předkládám to spíš jako téma k zamyšlení. Jde o to, že jsem už mockrát zažila, že někdo skutečně předhazoval Němcům 2. světovou nebo Rusům okupaci. A mnoho lidí je z toho viní, aniž by o tom nahlas mluvili. Chtěla bych jen, aby si každý uvědomil, jaká je to nebetyčná blbost.
Národ se skládá z jednotlivých lidí a to že nějaký jednotlivec kdysi cosi, vůbec neznamená, že to musí schvalovat i jeho krajané, navíc mnoho let, poté, co se tak stalo. Titulkem a vůbec celým tímhle nechci v žádném případě říci, že bychom měli na historii zapomínat a nepoučit se z ní. Chci tím jen říci, že historie nebo také minulost se tomu neříká jen tak. Stalo se. Nedá se to vrátit. Jen si myslím, že bychom jí neměli používat, jak se nám to hodí a už vůbec ne jako charakteristiku jednotlivce, ale ani národa. Historie ať už malá oosbní historie každého člověka nebo světové dějiny jsou jistě naší součástí, ale nic o nás nevypovídají. Myslete na to prosím, ať už ve chvíli, kdy někomu přitakáte, až bude nad pivem nadávat na "svinský rusáky" a "zasraný skopčáky" nebo i pokud jste to sami někdy vyslovili.
Nevím jestli je to všeobecně známé, ale pro Němce je cokoli spojené s 2. světovou válkou velmi citlivé téma a opravdu na tuto část svých dějin hrdí nejsou (ne jako někteří Češi na jinou část dějin... ) Mnoho z nich investuje svůj čas i peníze do různých projektů, které mají vylepšit vztahy nebo investují do oprav našich památek a obecně se snaží, aby je měli ve světě rádi. Ne tím způsobem, jakým je obvykle cizinci "mají rádi", tedy kvůli jejich penězům, ale prostě jen tak, jako někteří lidé mají v lásce Američany nebo Francouze a s Rusy je to podobné. A přitom jediné, co je degraduje je jejich rodná země. Tedy kus světa, na který by každý měl být svým způsobem hrdý a mít k němu vztah (pochopitelně jsou země, kde tomu tak není, ale tam jsou důvody zcela jiné).
Věřím, že mnoho lidí tak nepřemýšlí, ale i když jste se s tím třeba sami nesetkali, pořád je mezi námi mnoho takových, kteří, když se řekne Němec, vidí esesáka a když se řekne Rus, vidí okupanta a myslím, že je na čase, aby se všichni naučili vidět věci z trochu širší perspektivy a bez předsudků. Vy sami třeba takové názory mít vůbec nemusíte, ale už jen to, že mlčíte, když je někdo ve vašem okolí vyjadřuje, vlastně tiše souhlasíte. A byla bych ráda, aby se o tom nemlčelo, stejně jako se rádoby taktně mlčí o mnoha dalších problémech a předsudcích. Protože mlčet je téměř stejné, jako je sám podporovat. To je asi všechno.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 cestazetmy cestazetmy | Web | 24. března 2014 v 2:20 | Reagovat

Je to tak, pod tohle bych se s chutí podepsala. Ovšem titulek je mírně zavádějící, protože na odstrašující historii by se zapomínat nemělo ale také by se za ni neměla, jak správně píšeš, přisuzovat daným národům kolektivní vina. Znám několik Rusů i Němců a ani jeden z nich s tím, co se dělo nesouhlasí a světe div se, když na to dojde, dokonce se za svůj národ omluví, ač to po nich nikdo nežádal.

2 Lowri Lowri | E-mail | Web | 24. března 2014 v 11:06 | Reagovat

Naprosto souhlasím! Taky nemám ráda tohle obviňování všech němců z něčeho, co se stalo už tak dávno a ti lidi, co nejvíc tohle vykřikují, o tom celkově ví kulový. V tomhle je řekla bych velmi oči otevírající Zlodějka knih :)
Jinak já osobně mám Německo jako takové ráda, je tam krásně :) A pokud jde o lidi, blbečkové se najdou všude, bez ohledu na národnost :)

3 maglaiz maglaiz | E-mail | Web | 24. března 2014 v 11:14 | Reagovat

S Němci nemám problém, dokonce mám kamarádku z Německa, ale je pravdou, že k Rusům jsem poněkud rezervovanější. Nejen pro čistě naši rodinnou historii, pro srpen 1968, ale i pro současné události. Potěšilo mne, že s anexí nesouhlasí celý ruský národ jako jeden muž, ale že se objevili i uvědomělí Rusové a rozhodli se veřejně protestovat.
Neházím všechny Rusy do jednoho pytle, jen to zkrátka u těchto národů trvá déle, než si je očichám. Ovšem totéž podnikám i s lidmi hlásícími se ke komunismu, k odkazu vrahů Stalina či Hitlera. Extrémy nejsou dobré a nemám je ráda.

Mimochodem zapomenout nelze, prominout ano.

4 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 24. března 2014 v 17:50 | Reagovat

Dobrý a pravdivý článek.
Jen bych dodala, že mi přijde, že většina dnešních lidí nesoudí dejme tomu zrovna Rusy až tak kvůli minulosti, ale spíše kvůli přítomnosti, respektive jejich často arogantnímu chování.
Tím neříkám, že je to případ všech Rusů a rozhodně nejsem pro generalizaci. :-)

5 The Wall The Wall | E-mail | Web | 26. března 2014 v 20:48 | Reagovat

Souhlasím s tím, že Němci toho museli od druhé světové války snést opravdu hodně. Podle mě už nastal pravý čas, aby se znovu začali více angažovat v mezinárodní politice.

6 Lennroe Lennroe | 30. března 2014 v 15:29 | Reagovat

[3]: "Mimochodem zapomenout nelze, prominout ano." krásně řečeno! Přesně to jsem myslela, navíc my už ani nemáme co promíjet.

[5]: Oni se angažují poměrně hodně, ale nejsou tolik vidět jako třeba Američané, protože nikde nezasahují vojensky, raději.

[4]: To je zase jiná věc, oni se Rusové jinak moc chovat neumějí, takže je pochopitelný, že to nejsou zrovna miláčkové všech, ale tady v čechách lidi slyší ruštinu a naskakuje jim husí kůže...

Jinak co se rusů týká, moje zkušenost je taková, že většina z nich okolnosti okupace nezná nebo je vůbec nechápe, takže se nedá dost dobře říct, jestli souhlasí nebo nesouhlasí, protože jim to bylo podáno úplně jinak...

7 maglaiz maglaiz | E-mail | Web | 30. března 2014 v 15:52 | Reagovat

[6]: To by ses divila! Rok 1938 i 1968 zanechaly na naši národní duši takové šrámy, že se z nich asi ani nikdy nevylížeme. Zajisté, kolektivní vina neexistuje. Přesto podívejme se na Němce, pro ně je to hanba, kdežto Putin si za veškerou minulostí stojí. Z východu nikdy nepřišlo nic dobrého, věděli to už i Římané. Ano, od Krymu jsem opět rusofob. :-D

8 Lennroe Lennroe | 7. dubna 2014 v 16:23 | Reagovat

[7]: Na mojí tedy zajisté ne, já ani jedno z toho nepamatuji, jsem porevoluční dítě narozené už v samostatné republice, samozřejmě se s tím člověk od mala deně setkával, jak povahu lidí ovlivnily všechny tyhle historické události. To je přesně ono víš, Putin si může stát za čím chce, ale Putin je jeden z mnoha milionů Rusů a neznáš názor každého z nich a proto nemůžeš na základě toho, že je někdo Rus, soudit předem cokoli o jeho povaze.  Já znám Rusů jen pár, ale všichni jsou to prima lidé a co se okupace týká je jim to bud jedno, připadá jim to trapné a nebo to odsuzují.

9 maglaiz maglaiz | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 16:39 | Reagovat

[8]: Proto říkám, že neodsuzuji, jen mi trvá déle, než si je oňuchám. Také jsme porevoluční Čechoslovák, ale v současné době studuji dějiny světové a české po roce 1945 a českou literaturu té doby, takže mám poněkud ucelenější obrázek. Ale tenhle obrázek si o té době může udělat každý. Ostatně už jsem se i setkala s názorem, že Bílá hora nebyla česká tragédie, ale pouze tragédie odpadlíků od katolicismus - protestantů, čímž se autor překlenul pomocí synonym (protestant = Němec) k tomu, že vlastně na Bílé hoře byli poraženi jen protestantští Germáni. Taky názor :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama